Türkiye'nin en eski oyun stüdyolarından biri olan Céidot Oyun Stüdyoları (Céidot Studios) kapandı. Stüdyonun kurulmasında önderlik eden
baş yapımcı Erkan Bayol, kapanma haberini bir veda e-postasıyla verdi. Finansal
sıkıntıları aşamayan ve ekip üyeleri bir bir istifa eden stüdyo, kapatılmak
zorunda kaldı. Erkan Bayol, gönderdiği e-postada; şirket kurulduğundan beri
yaklaşık 3 milyon TL’lik bir yatırımı yönettiğini ve 200’den fazla kişiye
istihdam sağladığını söyledi.
| Erkan Bayol (soldan üçüncü) ve Céidot ekibi beyin fırtınası yaparken |
Bugüne kadar birçok oyun geliştiren ve Türk oyun sektörüne
önemli isimler kazandıran Céidot, Eylül 2005’te İmengi Tasarım Limited Şirketi bünyesinde
Ankara’da kurulmuştu. Stüdyo 2005-2008 yılları arası Bilkent Cyberpark,
2008-2014 arası ise ODTÜ Teknokent’te çalışmalarını sürdürdü. 2013 yılının
Aralık ayındaki istifaların ardından faaliyetleri biten stüdyonun, Bayol
tarafından kapatıldığı açıklandı. Céidot’un son oyunu olan Céiron Wars, Mart
2014’te bitirilmişti. Bayol, aynı ay ODTÜ Teknokent’teki
ofislerini de terk ettiklerini belirtti.
Erkan Bayol'la yaptığımız sesli görüşmeyi aşağıdan dinleyebilirsiniz:
Erkan Bayol'la yaptığımız sesli görüşmeyi aşağıdan dinleyebilirsiniz:
Céidot'un en çok bilinen oyunları şunlardı;
Hükümran Senfoni ve Hükümran Senfoni Online
Stüdyonun ilk projesi, 3 boyutlu bir strateji ve rol yapma oyunu (RYO) olan Hükümran Senfoni, 2006 yılında oynanabilir bir demo ile tanıtıldı. ABD’de
düzenlenen Game Developers Conference’da (oyun geliştiricileri konferansı)
Türkiye’yi 2 yıl üst üste temsil etti. Intel’in dahi yayıncı bulmaya çalıştığı
Hükümran Senfoni, yabancı yayıncıların Céidot’a güvenememesi üzerine, çıkışını
yapamadan iptal edildi. 2008 yılında, stüdyonun Hükümran Senfoni ile aynı anda
geliştirmeye başladığı Hükümran Senfoni Online (HSO), Mynet üzerinden
yayınlandı. 5 ayda 200 bin kullanıcıya ulaşan tarayıcı tabanlı strateji oyunu Hükümran Senfoni Online da,
stüdyonun Free-to-play (oynaması ücretsiz) oyunlar konusundaki deneyimsizliği
sebebiyle iptal edildi.
Umaykut Online
Hükümran Senfoni Online’dan kazandıkları tecrübe neticesinde
yeni bir projeye girişen Céidot Oyun Stüdyoları, 2009 yılında Umaykut Online
adlı yeni bir Free-to-play strateji oyunu yaptı ve bağımsız olarak yayınladı. Oyun; Hunlar, Göktürkler ve Selçuklular arasındaki savaşı konu alıyordu. Erkan Bayol’a göre Türkiye’nin en başarılı Free-to-play girişimi olan Umaykut,
3 milyondan fazla kayıtlı kullanıcıya ulaştı. Oyun, kazandırdığı para
sayesinde Céidot’un büyüyerek yabancı yatırımı almasına ve anonim bir şirket haline gelmesine önayak oldu. Umaykut Online 2010 yılında Peak Games’e satıldı.
Céiron Wars
Céidot’un son yapımı olan ve Mart 2014’te sona erdirilen
tarayıcı tabanlı online strateji/RYO oyunu Céiron Wars, Umaykut Online’ın satışının
ardından Céidot’un en önemli kalemi haline geldi. 2009’dan bu yana faaliyet
gösteren oyun, Polonya ve Rusya kaynaklı firmalar sayesinde yurtdışında da
yayınlanıyordu. 2009-2013 yılları arasında yapımcı ekibin 2 kez değişmesi ve
başka irili ufaklı krizler, Céiron Wars’un hızını kesti. Rakipleriyle baş
edemez hale gelen oyun, bir anlamda stüdyonun da sonunu getirdi.
Kapanan Céidot'un baş yapımcısı Erkan Bayol sorularımızı yanıtladı:
1) Céidot'u kapatmaya karar vermenizin sebebini daha detaylı bir şekilde anlatabilir misiniz? 2005'ten bu yana zorlu yollardan geçmişsiniz fakat neden 9 sene sonra "Artık yeter" dediniz?
Céidot'u kapatmak için karar vermek sanılanın aksine çok kolay oldu. "Başka çare kalmadı, kapatıyoruz" dediğimde zaten neredeyse kendimle konuşuyordum, ekipten son geliştiricimizin ayrılışından o güne dek 100 gün geçmişti. Gördüğün gibi biz son ana kadar, hatta uzatma dakikalarına kadar, hatta soyunma odasında maça devam etmeye çalıştık. Fantastik ihtimalleri bile denedik. Nihayetinde Türkiye'de yatırım bulamayacağımız çok netti, çünkü o günlerde ülkemizde siyasi çalkantılar ve yaklaşan seçime bağlı kaos, rekor kıran faiz ve döviz ve dolayısıyla defansif moda gecen yatırımcı bağlantılarımız, Türkiye'de son bir kaç yıldır oyunlara yapılan yatırımların olumlu sonuç vermemesinin de etkisi ile, şu dönemde yatırım bulmanın imkansız olduğunu söylemişlerdi. Yatırım olmadan yeniden ekip toplanamayacağına göre, son oyunumuz olan Ceiron Wars'u kurtarmak için oyunu başka firmalara kısmen ya da tamamen devretmek için aylarca görüşmeler yaptık. Yine sonuç alamayınca artık hiç istemediğimiz ama kaçınılmaz hale gelen o kararı aldık.
2) Kapanma sürecinde aldığınız en ağır darbe neydi?
Kapanış sürecinde sunucularımıza gelen bir saldırı bize ciddi darbe oldu, ancak yine de dostlarımızın yardımları ve çalışanlarımızın fedakarlıklari nedeniyle ben o günleri hep bir tebessüm ile hatırlayacağım. Sonu mutsuz bitmiş olsa dahi...
3) Şirketi kapattığınız için gerçekleştiremediğiniz, içinizde ukte kalan bir projeniz var mıydı?
Elbette. Birincisi Hükümran Senfoni'yi, yani ilk projemizi bir gün yeniden yapmak hayalimdi. İkincisi çok güzel bir proje olan Ceiron Wars'un bu şekilde kapanması beni çok üzdü.
4) Türkiye'de bilgisayar oyunları pek ciddiyet görmüyor. Bu bağlamda, Céidot'u tanıtmakta sıkıntı yaşadığınızı düşünüyor musunuz? Düşünüyorsanız, kapanma sürecinde etkisi var mıdır?
İlk 6-7 yıllık süreçte bu ciddi bir sıkıntıydı. Ancak zamanla diğer oyun firmalarımızın etkisi, ODTÜ Teknokent ve ATOM gibi saygın kurum ve merkezlerin etkisi ile devlet ve yatırımcı nezdinde sektörün farkındalığı çok arttı. Son olarak Facebook ve oyunları, sosyal oyunların patlaması ve Umaykut gibi çok büyük kitlelere ulaşmış oyunlar, Peak Games gibi büyük başarı hikayeleri sayesinde; bir Amerika, Kanada, Almanya seviyesinde olmasa da bu konuda çok ileri gittiğimizi söyleyebilirim. Günümüzde oyun geliştiricileri bu bağlamda çok daha şanslılar bizim kurulduğumuz 10 yıl öncesine nazaran.
| Erkan Bayol (solda) ekip arkadaşlarıyla Céidot ofisinde |
5) 2009-2013 arası süreçte, son oyununuz olan Céiron Wars'u aksatan sorunlardan bahseder misiniz? Neden iki defa ekip değiştirdiniz?
Ekiplerimizi değiştirmemizin nedenleri başta finansal. Şirketin finansal stabilizasyonunu sağlayamaması büyük etkendi. Ceiron'u aksatan en büyük sorun ise bence ekip değişiklikleri değil, benim şirketin tepesindeki isim olarak verdiğim yanlış kararlardı. Oyunumuzu çok eğlenceli ve başarılı bir prodüksiyon haline getirdik. Bugüne dek yönettiğim açık ara en iyi oyundu. Ancak kutulu bir oyun hüviyetinde tasarladığım pek çok özellik oyunun sonunu getirdi. Yani müthiş bir projeyi yanlış pazar ve kitleye götürdük. Bu da şüphesiz benim hatam. Ya hedef pazara uygun olarak tasarlayacak, ya da doğru pazara gotürecek şekilde düşünecektim.
6) 9 yıllık bir birikime ve isme veda etmek zor olmalı. İçinizden "Eğer ileride fırsat olursa Céidot'u bir şekilde tekrar canlandırırım." diyor musunuz?
Hayır, başta zor gelse de her şeyin bir rolü, amacı var ve Céidot misyonunu tamamladı. Tekrar canlandırmak istemiyorum. Zaten öldü bitti diyemem. Zira bende bu tecrübeler duruyor. Gelecekte tasarlayacağım ve yöneteceğim projelerde elbette kullanacağım. Ayrıca veda mektubumda belirttim, onlarca değerli insani yerel ve global pazara kazandırdık. Sektöre pek çok açıdan güzel katkılar yaptik. İnsanlar Céidot'u güzel hatıralarla ve hoş sözlerle hatırlıyorlarsa ben mutluyum demektir.
7) Oyun sektöründe devam etmeyi düşünüyor musunuz? Aklınızda başka projeler var mı?
Şüphesiz. Daha 32 yaşındayım ve başarılacak çok rüyam, yaşanacak çok hayal kırıklığım var. Aklımda projeler ve fikirler de var, yaptığım görüşmeler de var. Gizlilik nedeniyle fazla bilgi veremiyorum ancak ne yapacaksam mutlaka kendimi geliştirebileceüim bir pozisyonda ve oluşumda yapacagim. Herkes kariyerini düşünürken kisisel gelişimini birinci sıraya, maddiyati ikinci sıraya koymalı.
8) Türkiye'de oyun üretimine yönelmek isteyen kişilere tavsiyeleriniz neler?
Bu noktaya kadar bir çok tavsiye verdim sanıyorum. Lütfen özellikle bugünlerde çıkan röportajlarımı da takip etsinler. Zamanım olursa mutlaka bir blog açıp daha fazla know-how paylaşımı da yapacagim.
Bu soruya cevap olarak da şunu söylemek isterim. Şirketleşmeden önce mümkünse var olan şirketlere bir şekilde girip tecrübe edinsinler. Birkaç arkadaş bir araya gelip bir mobil oyun geliştirmek kulaga hoş gelse de sağlıklı bir yöntem değil. Eğer tecrübeniz yoksa, CV'niz zayıf ise, o zaman bir şirkete stajyer olarak dahi giremezsiniz. Bu durumda mutlaka bir şeyler üretin. Küçük bir oyun geliştirin. Tasarımcı iseniz bir oyun tasarımı yapip olabildiğince özet bir tasarım dökümanı yazın. Grafik ve illüstrasyon zaten görsel sanatlar, ürettiklerinizi gösterip yeteneklerinizi paylaşmaniz kolay olacaktır. En önemlisi İngilizcenizi çok geliştirmelisiniz. İngilizce bilmeyen geliştirici, gözleri olmayan futbolcu gibidir.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder